ostheopathie

1822 BH Alkmaar
t: 06 447 944 94

Osteopathie en rugpijn

Zo’n drie kwart van de mensen heeft wel eens last van rugpijn. Zeker in een tijd waarin veel mensen een zittend beroep hebben en in het algemeen minder bewegen, is de kans op rugklachten groter. Maar er zijn ook heel andere oorzaken voor rugpijn. Vooral lage rugpijn komt veel voor. Osteopathie kan helpen bij de meeste soorten rugklachten.

Oorzaken van rugpijn

Veel mensen kiezen voor osteopathie omdat de osteopaat niet alleen kijkt naar het deel van je lichaam waar je de pijn voelt. De oorzaak van rugpijn kan namelijk ook elders in je lichaam zitten:

• Soms ligt de oorzaak van rugpijn in het bewegingsapparaat. Dat hoeft niet per se de rug zelf te zijn. Rugklachten kunnen ook ontstaan doordat je bijvoorbeeld ooit je enkel verzwikt hebt of omdat, zonder dat je het weet, je ene been anders staat dan het andere.
  • Een andere oorzaak van rugpijn kan liggen in je organen. Zo kan een blokkade in de darmen, de nieren of bijvoorbeeld de baarmoeder, ook zorgen voor klachten in je rug. Ook problemen met je blaas of je lever kunnen uiteindelijk leiden tot rugklachten. Als dat het geval is, zal dat snel duidelijk worden tijdens de behandeling. Door vervolgens (ook) het betreffende orgaan te behandelen, kunnen de rugklachten sneller worden verholpen.
  • De oorzaak voor rugpijn wordt ook wel gevonden in het centraal zenuwstelsel of het cranio sacraal systeem. Dat laatste is het hele gebied vanaf je schedel (cranium) tot het heiligbeen (sacrum), inclusief het ruggenmerg en het hersenvocht. Als er een onderdeel in dit systeem niet in balans is of scheef staat, kan dat invloed hebben op het hele systeem en kan het dus ook tot rugklachten leiden.

Werkt osteopathie bij rugpijn snel?

Veel mensen die komen met (lage) rugpijn, merken na één of twee behandelingen al verlichting. Als je al langere tijd, bijvoorbeeld een paar jaar, met rugklachten kampt, dan kan het iets langer duren voordat de behandelingen merkbaar aanslaan.

Kan ik snel terecht met rugpijn?

We proberen altijd zo snel mogelijk een afspraak te maken. Afhankelijk van de klachten, gebeurt dit met spoed. Uit de vragen die ik stel tijdens het telefoongesprek, zal blijken of inderdaad spoed geboden is. Bij zeer acute gevallen kan het ook raadzaam zijn niet onmiddellijk een behandeling te ondergaan, omdat we dan de eerste natuurlijke reactie van het lichaam verstoren.